Menu

"אהבה בימים קרים": הסרט הכי אקטואלי שיצא באירופה ב-2018


"אהבה בימים קרים", סרטו של הבמאי הפולני פאבל פאבליקובסקי שיעלה לאקרנים בישראל בסוף השבוע, הוא כנראה הסרט הכי אקטואלי שיצא באירופה בשנה החולפת. הסרט מועמד לגלובוס הזהב לסרט הזר הטוב ביותר וגם נחשב למועמד בולט לאוסקר באותה קטגוריה.

פאבליקובסקי, שסרטו "אידה" זכה כבר באוסקר לסרט הזר, העדיף גם בסרטו הנוכחי את השחור והלבן על פני הצבע. על הסרט הזה זכה בפרס הבמאי בפסטיבל קאן בשנה שעברה וגם בפרס האקדמיה האירופית, לצד פרס הסרט הטוב ביותר, התסריט (פאבליקובסקי), השחקנית הטובה ביותר (יואנה קוליג) ופרס העריכה (ירוסלב קמינסקי). השחקן הראשי, תומס קוט, היה מועמד לפרס, אבל לא זכה.

[embedded content]

השבחים שהורעפו על "אהבה בימים קרים", שהפקתו הסתכמה בפחות מחמישה מיליון דולר, לא הפכו אותו לשובר קופות. עם זאת הם סייעו להאיר אור על חשיבותו בימים כאלה. הסרט, ששמו המקורי באנגלית הוא Cold War, נע על פני שני עשורים. הם חולפים ביעף על המסך, בתוך פחות משעה וחצי, אבל אינם ממהרים לשום מקום. נוכחותם מעיקה וכבדה. התקווה המוצגת בראשית העלילה מתפוגגת כמעט בן רגע, נהפכת לייאוש גדול.

כמו "רומא" של אלפונסו קוארון, שמועמד השנה לגלובוס הזהב ולאוסקר בקטגוריית הסרט הזר, גם סרטו של פאבליקובסקי עשוי שחור לבן. אלא שבניגוד לסרטו של הבמאי המקסיקאי, שבו הצבעים האלה מייצגים לא אחת תמימות ובתוליות, בסרטו של הבמאי הפולני הם אפופים בפסימיות ובקדרות. גם כשאור נהפך לבוהק ורך יותר, זהו הבזק של רכות, לא יותר.

המוזיקה מגלמת תפקיד מרכזי ב"אהבה בימים קרים". היא זו שמחברת בין הגיבורה (זולה, צעירה מסתורית המצטרפת למקהלה, שכמה מסודותיה חשופים לכל) והגיבור (ויקטור, המנהל המוזיקלי של המקהלה, ששרה שירי עם שנועדו בעיקר לרומם את מצב הרוח, לשפר את האווירה של התושבים), זו שהפגישה ביניהם ובמובן מסוים גם הובילה להתרחקותם הכפויה.

במאי "אהבה בימים קרים", פאבל פאבליקובסקי MARIO ANZUONI/רויטרס

השיר המרכזי ששרה זולה עם המקהלה מוכר לרבים מהצופים הישראלים בגרסה העברית שלו. השיר המרכזי שהיא שרה לבדה מסמל את מצבי הרוח שלה, של ויקטור ושל רבים מהסובבים אותם, מסוגרים בין גבולות, חומות ומחסומים, מחפשים לשווא בזמן מלחמה קרה.

הסגנונות המוזיקליים משתנים בסרט, בין השאר בהתאם לעשורים ולמדינות. בו בזמן היא מזכירה כי למרות כוחה הרב יש כוחות חזקים ממנה. ויקטור וזולה מגלים, יחד ולבד, כי לאינדיבידואל אין באמת מקום בתוך הקולקטיב. גם כשהן מנסים לברוח ממנו, לחוד וביחד, מתבררת להם המציאות המרה: פליטים בארצם וגם במדינות אחרות הם מתקשים למצוא שקט ושלווה ביבשת שהקרקע בהם כל הזמן רועדת גם כשלמראית עין היא יציבה.

Let's block ads! (Why?)



Source link

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *